Eesti haridussüsteemi tugevust kinnitavad rahvusvahelised võrdlustestid, kuid kodumaised uuringud osutavad üha selgemalt haridusliku ebavõrdsuse kasvule. Noorte haridustee ja koolivalikud on tihedalt seotud pere tausta, elukoha, aga ka koolide erineva taseme ja mainega.
Tallinnas ja Tartus ületab gümnasistide haridusränne märgatavalt Eesti keskmist. Näiteks Rae valla noortest läheb koguni 96% mujale õppima, Raasiku vallas on see näitaja 91%, Tartu vallas 70%, Kastre vallas 66% ja Kambja vallas 68%. Mida rohkem valikuid lähipiirkond pakub, seda ulatuslikum on ka haridusränne. Sellel on aga tõsised tagajärjed – suuremates linnades napib gümnaasiumikohti ja klassid on ülekoormatud, samas kui mõni maapiirkonna väikegümnaasium satub sulgemisohtu.
Seminaril otsisime vastuseid, kuivõrd meie koolivõrk ja hariduskorraldus suudavad tagada kõigile noortele võrdsed võimalused või on pigem süvenemas piirkondlikud ja sotsiaalsed lõhed hea hariduse kättesaadavuses.

Haridus- ja Teadusministeeriumi riigivara valitsemise valdkonna nõunik Kadi Serbak tutvustas uuringu “Gümnasistide õpiränne − kas ja millised tegurid eristavad kodule lähimas gümnaasiumis õppivat noort kaugemal õppivast noorest?” tulemusi. Uuringu eesmärk oli olemasolevate registriandmete põhjal hinnata sotsiaalmajandusliku tausta mõju gümnaasiumi teenusrändele.
- Ettekande slaidid (pdf, 1 MB)

Haridus- ja Teadusministeeriumi kaasava hariduse valdkonna nõunik Sandra Fomotškin tutvustas uuringu “Gümnaasiumide tulemusnäitajate analüüs” tulemusi. Uuringu eesmärk oli uurida seoseid gümnaasiumiastmega üldhariduskoolide taustatunnuste (suurus, omandivorm, koolitüüp, piirkond) ning koolide tulemusnäitajate vahel.
- Ettekande slaidid (pdf, 1 MB)

Arenguseire Keskuse ekspert ja Eesti inimarengu aruande peatoimetaja Eneli Kindsiko avas Eesti-sisese haridusrände sotsiaalmajandusliku profiili. Milliste perede ja õpilaste haridusteed kulgevad väljaspool kodulähedast kooli? Kuidas kujundavad need otsused kohalike koolide arenguvõimalusi, õpetajate töökoormust ning haridussüsteemi sidusust riigi tasandil?
- Ettekande slaidid (pdf, 496 kB)
Pärast ettekandeid toimuvas vestlusringis osalesid Kadi Serbak, Sandra Fomotškin ja Eneli Kindsiko ning Riigikogu liikmed Madis Kallas ja Liina Kersna. Vestlust juhtis Arenguseire Keskuse juhataja Tea Danilov.
Arenguseire Keskuse ja Haridus- ja Teadusministeeriumi seminar “Mida näitab gümnasistide õpiränne ja kuidas see on koolide tulemustega seotud?” toimus 14. oktoobril 2025 Komandandi maja suures saalis ja veebis.
Üritusega seotud uudised
-
06.10 2025Vaata salvestust! Seminar “Mida näitab gümnasistide õpiränne ja kuidas see on koolide tulemustega seotud?”
14. oktoobril 2025 toimunud Arenguseire Keskuse ja Haridus- ja Teadusministeeriumi ühisseminaril „Mida näitab gümnasistide õpiränne ja kuidas see on koolide tulemustega seotud?” arutleti, kas Eesti gümnaasiumiastme koolivõrk ja hariduskorraldus suudavad tagada kõigile noortele võrdsed võimalused või süvenevad hoopis piirkondlikud ja sotsiaalsed lõhed hea hariduse kättesaadavuses.