Õpetajate järelkasvu tulevik

Eraõpetajate abi kasutamine Eestis

Lühiraport

Eestis kasutab 28% lapsevanematest oma laste toetamiseks eraõpetajat. Kõige sagedamini tehakse seda Ida-Viru, Harju ja Tartu maakonnas. Suurim vajadus avaldub 7.–9. klassis, saavutades tipu 9. klassis, kus lisatuge otsitakse eelkõige matemaatikas, eesti keeles ja inglise keeles. Enim kasutavad eraõpetajaid linnaõpilased ja keskmiselt on eraõpetaja tunnihinnaks 20–29 eurot. Üle 60% õpilastest koges märgatavat või olulist arengut eraõpetaja toel.

28% lapsevanematest kasutavad eraõpetaja abi

Eraõpetamist käsitletakse teaduskirjanduses variharidusena, mis aitab täita lünka õpilaste ja nende vanemate ootuste ning kooliõppe tegeliku sisu vahel.1,2 Eraõpetajate kasutamine on paljudes riikides tavaline, eriti jõukamate perede seas.3,4 Eraõpetajate turu kasvu taga on peamiselt sotsiaalne konkurents, koolide pingeread, eksamikeskne õpe ja sellest tulenev surve lastele ja peredele. Lisaks piirab rahapuudus koolide võimekust pakkuda igale õpilasele individuaalset tuge.1

Eestis on eraõpetajate teemat seni vaevu uuritud.5

Eraõpetajat kasutavad enim Ida-Viru, Harju ja Tartu maakonna lapsevanemad

Joonis 1 näitab, et eraõpetajaid kasutatakse kõige enam Ida-Virumaal (46%), Harjumaal (36%) ja Tartumaal (24%). Ida-Virumaa (osati ka Harju) maakonna tulemusi võib seletada kohalike laste vajadusega saada lisatuge eesti õppekeelele üleminekuga seoses, kus eraõpetaja aitab parandada keeleoskust. Harju- ja Tartumaal on aga eraõpetajate kasutamine seotud kõrgema keskmise sissetulekuga, mis suurendab perede võimekust pakkuda tasulist lisatuge.

Joonis 1. Eraõpetaja kasutamine maakonniti

Enim kasutavad eraõpetaja abi linnaõpilased

Eraõpetajate abi kasutatakse kõige enam linnades, eriti Tallinnas, kus seda on kasutanud 39% õpilastest (joonis 2). Linnalistes asulates jääb vastav näitaja 33% juurde, samas kui maapiirkondades on see oluliselt madalam – 18%. See viitab, et eraõpetajate turg on eelkõige linnakeskne nähtus, mida mõjutavad nii suurem konkurents hariduses kui ka parem ligipääs eraõpetajatele. Maapiirkondades piiravad kasutamist ilmselt nii eraõpetajate vähesus kui ka perede väiksemad rahalised võimalused lisatoe hankimiks.

Joonis 2. Eraõpetaja kasutamine elukoha lõikes

Eraõpetaja hind on enamasti 20–29 eurot tunnis

Enamik eraõpetajaid küsib tunnis 20–29 eurot, mis teeb sellest turu peamise hinnataseme (joonis 3). Sealjuures 10% peredest kulutab aastas eraõpetajale alla 100 euro, 45% puhul jääb kulu vahemikku 100–499 eurot, 21% maksab 500–999 eurot ning 23% üle 1000 euro.

Joonis 3. Eraõpetaja tunnihind

Eraõpetajate roll: abi puudujääkide katmisel ja edumaa kasvatamisel

Õpetajate nappus kasvatab eraõpetajate turgu. Jooniselt 4 nähtub, et eraõpetaja kasutamise peamised põhjused on seotud koolisüsteemi puudujääkidega. Suurim osa vanematest (23%) leiab, et kool ei suuda pakkuda piisavat tuge, näiteks õpetaja ebapiisava taseme tõttu. Samuti tuuakse sagedasti välja vajadus valmistuda eksamiteks ja katseteks (20%) ning täita õpilünki ainetes (19%).

Oluline on tähele panna, et Eestis on aastaid kestnud nii aineõpetajate kui ka tugispetsialistide (nt logopeedid, eripedagoogid, psühholoogid) puudus. See süvendab olukorda, kus paljud õpilased ei saa koolist vajalikku tuge ning pöörduvad seetõttu eraõpetajate poole. Nii viitab joonis 4 mitte ainult individuaalsetele õpiraskustele või ambitsioonidele, vaid ka süsteemsetele probleemidele hariduses.

Joonis 4. Eraõpetaja kasutamise põhjused

Eraõpetajat kasutatakse enim 7.–9. klassis

Joonis 5 näitab, et eraõpetaja kasutamine suureneb lapse vanuse kasvades ja saavutab tipu põhikooli lõpus. Seda seostatakse nii uute ja keerukamate ainete (nt füüsika, keemia) lisandumise kui ka lõpueksamiteks valmistumisega. Näiteks 9. klassis kasutab 23% peredest eraõpetajat.

Joonis 5. Eraõpetaja kasutamine klassi lõikes

Eraõpetajate turg paljastab korraga kahte vastuolulist nähtust: ühelt poolt koolisüsteemi puudujääke, nagu õpetajate nappus mõnes koolis ja piirkonnas, teisalt aga ka vanemate survet kujundada oma lapsest veelgi konkurentsivõimelisem õppur.1 Nii on eraõpetamine pigem seotud ka edu ja eeliste säilitamisega, kui tegelike õpiraskuste ületamisega.1

Joonis 6. Ained, kus eraõpetajaid enim kasutatakse (tähtsuse järjekorras)

Üle 60% õpilastest koges märgatavat või olulist arengut eraõpetaja toel

Analüüsist nähtub, et eraõpetaja toel on enamikul lastel toimunud märgatav teadmiste areng. Vaid 2% lastest ei kogenud teadmiste paranemist ja 8% puhul jäi mõju väga tagasihoidlikuks. Samas näeme, et 29% õpilaste tulemused paranesid mõnevõrra, 42% märgatavalt ja koguni 19% oluliselt. See tähendab, et üle 60% õpilastest tunnetas tugevat või väga tugevat arengut, mis kinnitab, et eraõpetaja kasutamine on valdavalt tõhus ja võib lapse tulemusi märkimisväärselt parandada.

Joonis 7. Hinnangud eraõpetaja tulemuslikkusele

Eraõpetajate turg võib süvendada hariduslikku kihistumist

Eraõpetajate turg võib süvendada hariduslikku kihistumist, eriti kui eraõpetaja kasutamine tuleneb koolisüsteemi puudustest. Õpilased, kelle peredel on võimalus maksta lisatuge, saavad edumaa, samas kui väiksema sissetulekuga perede lapsed jäävad toest ilma. Nii sõltuvad haridusvõimalused mitte ainult koolist, vaid üha enam ka perede majanduslikust olukorrast. Just haridusliku kihistumise ohule on viidanud ka Euroopa Komisjon1 ning UNESCO2.

Allikad:

1 Bray, M. (2011). The challenge of shadow education: Private tutoring and its implications for policy  makers in the European Union. Brussels: European Commission.
2 UNESCO (2023). Regulating private tutoring for public good.
3 Cullinane, C. & Montacute, R. (2023). Tutoring – the new landscape: Recent trends in private and school-based tutoring. The Sutton Trust.
4 Boudreau, E. (2021). The rapid rise of private tutoring. Harvard Graduate School of Education.
5 Jokic, B. (2013). Emerging from the Shadow: A Comparative  Qualitative Exploration of Private Tutoring in Eurasia. Zagreb: NEPC.

×

Liitu uudiskirjaga

Soovid püsida kursis maailma ja Eesti suundumustega? Kord kuus saadame uudiskirja tellijatele ilmunud uuringud, raportid, blogipostitused. Uudiskirjas tutvustame ka trendiraporti “Pikksilm” uusi artikleid, mis keskenduvad põhjalikumalt mõnele olulisele suundumusele.

Arenguseire Keskus
Privaatsus

See veebisait kasutab küpsiseid, et saaksime pakkuda Teile parimat võimalikku kasutuskogemust. Küpsiste teave salvestatakse Teie brauserisse ja see täidab selliseid funktsioone nagu Teie äratundmine, kui naasete meie veebisaidile, ja aitab meil mõista, millised veebisaidi jaotised on Teile kõige huvitavamad ja kasulikumad.