Õpetajate vajadus kujuneb mitme teguri koosmõjul. Erinevate tegurite mõju simuleerimiseks on Arenguseire Keskus koostanud õpetajate vajaduse kalkulaatori. Seniste trendide jätkudes kaob õpetajate defitsiit väheneva õpilaste arvu tõttu aastaks 2037. Õpetajate vajadust vähendab ka haridustehnoloogia edukas rakendamine, suurendab aga hariduslike erivajaduste kasv.
Õpetajate nõudlust ja pakkumist kujundavad erinevad tegurid alates õpilaste arvust kuni haridustehnoloogiani. Nende tegurite mõju hindamine on keeruline, sest muutujaid on palju ning muutuste mõjud ei avaldu päriselus isoleerituna ja ükshaaval, vaid esinevad ühekorraga. Arenguseire Keskuse õpetajate vajaduse kalkulaator võimaldab läbi mängida peamiste õpetajate vajadusega seotud tegurite erinevaid kombinatsioone ning hinnata muudatuste ligikaudset mõju õpetajate nõudlusele ja pakkumisele. Muudatuste mõju kuvatakse iga aasta kohta kuni aastani 2040. Kalkulaator käsitleb Eestit kui tervikut ega võta arvesse erinevate regioonide eripärasid, samuti ka õppeastmetest tulenevaid aineõpetajate vajaduse erisusi. Lühiraportis on vaatluse alla võetud mõned võimalikud stsenaariumid, kuid kalkulaatori abil saab igaüks ise läbi mängida erinevaid tegurite väärtuste kombinatsioone.
Raportiga seotud uudised
-
29.10 2024Vaata järele! Seminar “Kas Eestis on süvenemas hariduslik ebavõrdsus?24. oktoobril toimus Eesti Koostöö Kogu, Arenguseire Keskuse ja Noored Kooli ühisseminar „Kas Eestis on süvenemas hariduslik ebavõrdsus?“, kus arutleti nii üldharidusliku ebavõrdsuse kui ka huviharidusliku ebavõrdsuse üle. Arenguseire Keskuse ekspert ja Eesti inimarengu aruande 2026 peatoimetaja Eneli Kindsiko esitles seminaril esmakordselt huvihariduse näitajaid, millest selgus, et enim osalevad huvihariduses jõukamate perede lapsed.